Het motorblok, een banenmotor?

Het gaat goed met de Nederlandse economie. De vraag is of dit komt door het beleid van onze regering? Naar mijn bescheiden mening is dat niet het geval. De huidige economische voorspoed wordt volgens mij hoofdzakelijk veroorzaakt door de (kunstmatige) ingezette daling van de rente op leningen. Deze rentedaling komt door het (enorme) opkoopprogramma van de Europese Centrale Bank.

De economische groei is (zonder nieuwe regering) na de verkiezingen gewoon verder gegaan. Het motorblok van Rutte (VVD, CDA en D66) was toen nog vol op zoek naar goed beleid en een meerderheid in het parlement. Bij de maatregelen van de Europese Centrale Bank kunnen nog steeds de nodige vraagtekens worden gezet. Maar iedereen is al lang blij dat het economisch vertrouwen hierdoor lijkt te herstellen.

Onze banenmotor

Opvallend in het nieuwe regeerakkoord is dat met name een grote focus lijkt te zijn gericht op internationaal opererende concerns als nieuwe banenmotor. Deze concerns wil de regering naar Nederland lokken en in Nederland houden met een verlaging van het belastingtarief van 25% naar 21% over hun winsten.
Als deze concerns winst uitkeren aan de aandeelhouders dan hoeven zij daarover in de toekomst verder geen dividendbelasting meer te betalen.
Per saldo betalen de aandeelhouders van deze grote concerns dus maximaal 21% belasting in Nederland. Veel van de aandeelhouders van deze concerns wonen ook in het buitenland. Er stroomt hierdoor, volgens linkse partijen, onnodig veel geld belastingvrij naar aandeelhouders in het buitenland.

Onze échte banenmotor

Van oudsher is het midden- en kleinbedrijf (MKB) dé banenmotor voor de Nederlandse economie. Het MKB levert circa 70% van de werkgelegenheid in het Nederlandse bedrijfsleven! In de crisis heeft het MKB harde klappen gekregen waarvan het nog steeds maar ten dele is hersteld. De laatste jaren zijn het met name de innovatieve bedrijven in het MKB die (ook internationaal!) grote vooruitgang boeken met hun bedrijfsresultaten.

Het MKB werkt vaak vanuit een besloten vennootschap (BV) en zal er in Nederland de komende jaren minder goed afkomen. De aandelen van deze BV’s zijn veelal in handen van een paar aandeelhouders (meestal families). Voor hen gaat de vennootschapsbelasting weliswaar ook met 4% omlaag maar als zij een deel van de winst van het bedrijf uit willen keren dan moeten ze wél belasting betalen. Dat gebeurt al jaren met een zogenaamde “aanmerkelijk belangheffing”. Deze aanmerkelijk belangheffing bedraagt op dit moment nog 25%.
Rutte en zijn motorblok willen deze heffing binnen enkele jaren gaan verhogen naar 28,5%! Extra zuur is het dat dit tarief ook betaald moet worden over winsten uit het verleden.
De grote internationale concerns kunnen de vrijstelling daarentegen juist ook toepassen op oude winstreserves. Die hoeven alleen nog maar even te wachten tot de vrijstelling wettelijk geregeld is.

Het midden- en kleinbedrijf verdient, als grootste banenmotor van Nederland, een betere behandeling. Nederland moet overigens willen winnen op kwaliteit, niet op prijs! Bijvoorbeeld met innovatie en uitstekend onderwijs.

Bent u geïnteresseerd en wilt u hier meer over weten?

Bel of mail mij gerust en stel uw vraag.

Bel 0252 417 450 Mail js@kromhoutlisse.nl

Meer colums lezen? Klik hier…