Infostress

Veel kantoorwerkers zullen het herkennen. ’s Morgens vroeg bij de opstart van je werkzaamheden open je je e-mailbox. Er is ’s nachts weer een stortvloed aan informatie binnengekomen sinds je de vorige dag je computer hebt afgesloten. En je bent nog niet begonnen of weldra verschijnen al weer nieuwe mails met handige tips, gratis kennisdocumenten en whitepapers. Toch maar even kijken en opslaan op je computer denk je dan, want het is vaak gratis (!) en zou binnenkort of later zomaar van pas kunnen komen. Je meldt je af voor diverse nieuwsbrieven waarvan je denkt: “Ben ik nu gek? Die afmelding had ik toch al eerder gedaan?”. Het geeft twijfel en onrust maar vervolgens ga je eindelijk aan de slag met de mails van je klanten. Want die laat je liever niet te lang wachten. Ze verwachten dat je direct antwoord kunt geven met al je (parate) kennis.

Koppensnellen

Maar als je vervolgens nog iets wilt onderzoeken of checken log je in op de aangifte-, of adviessoftware. Die programma’s staan tegenwoordig veelal in “the cloud” en geloof het of niet, je wordt weer overspoeld met nieuws en informatie. Het geeft onrust, want je wilt natuurlijk niets missen van dat alles. Stel je voor dat je niet “up to date” bent als adviseur. Dus toch maar weer even “koppensnellen” en snel doorlezen.

Maar beste mensen, voordat je het weet heb je dagelijks driemaal dezelfde informatie gelezen en ben je nog geen stap verder gekomen. Het is veel papagaailawaai, wat niets toevoegt.

Kortom, we worden tegenwoordig, zakelijk en privé, overspoeld met veel nutteloze en dubbele informatie. Staan we toe dat deze informatie ons leven gaat beheersen? Het lijkt voor velen elke dag een gevecht om, door de overvloed aan informatie, het bos nog te zien.

Van Kooten en de Bie noemen het infostress.

Daar gaan we weer!

Volgens onderzoek door Britse psychologen (daar gaan we weer!) is er dringend behoefte aan een systeem dat irrelevante data filtert en aan trainingen om in de stroom van berichten de cruciale informatie te vinden.

Ik vind het steeds een uitdaging om informatie te filteren voor mijn klanten. Dat doe ik liever niet met ellenlange en diepgaande rapporten met algemene nietszeggende toelichtingen. Nee, ik bied mijn klanten graag één A4-tje met een beknopt overzicht van wat de klant wil of moet weten. Dat is voor mij ontzorgen! Stiekem verklein ik soms de lettergrootte maar een overzichtelijk A4-tje blijft mijn uitdaging. Voor klanten is het een verademing. Die weten snel waar ze staan en welke actie wenselijk is.

Deel deze column als je ook minder informatie wilt, ben benieuwd hoeveel lezers het met me eens zijn.

Bent u geïnteresseerd en wilt u hier meer over weten?

Bel of mail mij gerust en stel uw vraag.

Bel 0252 417 450 Mail js@kromhoutlisse.nl

Meer colums lezen? Klik hier…