We behoren wereldwijd tot de koplopers op het gebied van elektrisch vervoer. Onze overheid stimuleert elektrisch vervoer nog steeds op verschillende wijzen zowel voor particulieren als ondernemers. Wel zie je in de loop der jaren een geleidelijke afname van deze overheidssteun (voor met name ondernemers) ontstaan. Die afname wordt ingegeven door de gedachte dat een elektrisch vervoermiddel inmiddels betaalbaar is geworden voor de massa en daarmee ook uit zijn ontwikkelingsfase is gekomen.
Particulieren
Voor particulieren is op 1 juli van dit jaar wel een subsidiepot (SEPP) geopend welke verdeeld wordt over de jaren tot en met 2025. Bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde die niet lager is dan €12.000 en niet hoger dan € 45.000 bedraagt de subsidie € 4.000. Voor een gebruikte elektrische auto is deze subsidie de helft daarvan.
Het totale jaarbudget voor 2020 is € 17,2 miljoen waarvan 10 miljoen voor nieuwe en 7,2 miljoen voor gebruikte elektrische auto’s. Inmiddels is het budget voor nieuwe elektrische auto’s voor dit jaar al op en worden aanvragen die zijn ingediend na 29 oktober 2020 niet meer doorgeschoven naar de subsidiepot van 2021 maar simpelweg afgewezen. Voor 2021 is op dit moment (29 oktober) namelijk nog maar 8% van het budget over. Dat is niet verwonderlijk want juist dit jaar zijn er veel nieuwe en ook betaalbare elektrische modellen op de markt gekomen.
Voor gebruikte elektrische auto’s is nu nog wel 32% van het jaarbudget 2020 over. Maar gebruikte elektrische auto’s zijn er beperkt en de aanschafsubsidie is ook lager. Ik heb vernomen dat deze auto’s na vijf jaar vaak in het buitenland belanden (weg milieuwinst!).
Verder is er voor nieuwe elektrische auto’s een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor de duur van vijf jaar.
Ondernemers
Zakelijk is er (naast de vrijstelling motorrijtuigenbelasting tot vijf jaar na datum van de eerste tenaamstelling van de auto) recht op 13,5% milieu-investeringsaftrek (MIA) tot een aanschafbedrag van maximaal € 40.000 (inclusief eventueel oplaadpunt).
De bijtelling voor privégebruik blijft de eerste vijf jaren beperkt tot 8% maar dan moet de auto wel dit jaar op naam worden gesteld. Als dat pas volgend jaar gebeurt dan wordt de bijtelling hoger, namelijk 12%. Nog steeds is dat fors minder dan de normale bijtelling van 22%.
Daarnaast zit er tot en met 2024 geen BPM op elektrische auto’s. Daardoor is de BTW-teruggave voor ondernemers ook hoger dan van een vergelijkbare brandstofauto. Dat komt omdat er geen BTW verschuldigd is over de BPM.
En last but not least: Geen brandstofrekeningen meer!
Ik laat hierbij in het midden of elektrisch autorijden daadwerkelijk een bijdrage levert aan de oplossing van ons milieuprobleem.
Als je als ondernemer op een andere wijze een bijdrage wilt leveren aan ons milieu kun je overwegen om geen auto maar een speed-pedelec (met trapondersteuning tot 45 kilometer per uur) aan te schaffen voor het personeel. Voor deze pedelecs is ook MIA mogelijk en daarnaast mogen ze ook nog versneld worden afgeschreven.
Informeer bij de leverancier en kijk op RVO voor alle mogelijkheden en voorwaarden.
Bent u geïnteresseerd en wilt u hier meer over weten?
Bel of mail mij gerust en stel uw vraag.
Bel 0252 417 450
Mail js@kromhoutlisse.nl
Meer colums lezen? Klik hier…